Prodej nových aut v Evropské unii (EU) v prosinci i za celý rok 2021 klesl. Informovalo o tom v úterý Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), podle něhož globální nedostatek polovodičů a další problémy v dodavatelském řetězci negativně ovlivnily dodávky aut na celém světě, přičemž mnozí výrobci aut skladují nedokončená vozidla a nedokážou uspokojit poptávku.
Konkrétně, počet registrovaných nových osobních aut v EU se v prosinci 2021 snížil, již šestý měsíc po sobě, a to meziročně o 22,8 % na 795.295 kusů.
Většina hlavních trhů v regionu zaznamenala v prosinci dvojciferný pokles prodeje, přičemž nejvíce se snížil v Itálii (-27,5 %), Německu (-26,9 %), Španělsku (-18,7 %) a Francii (-15,1 %). Zároveň však poptávka po nových autech rostla v Bulharsku, Chorvatsku, Lotyšsku a Slovinsku.
Za celý rok 2021 prodej nových aut v Evropě klesl o 1,5 %, z toho prodej osobních aut se snížil o 2,4 % na 9,7 milionu kusů, a to i přes rekordně nízkou srovnávací základnu z roku 2020. Je to důsledek nedostatku polovodičů.
Počet registrací nových aut v EU za loňský rok byl tak o 3,3 milionu nižší než předkrizový prodej v roce 2019.
Podle údajů ACEA z hlavních automobilových trhů v EU zaznamenalo za celý rok nejhorší výsledek Německo, kde počet registrací klesl o 10,1 %, zatímco Itálie, Španělsko a Francie vykázaly alespoň marginální růst.
Německo je zdaleka největším evropským automobilovým trhem a podílelo se čtvrtinou na celkovém prodeji s více než 2,6 milionu vozů v loňském roce.
V Číně však prodej aut v loňském roce vzrostl o 4,4 % a v USA o 3,7 %. Podle některých analytiků pokles prodeje v Evropě může odrážet i „prudký nárůst průměrné ceny aut, jakož i očekávaný postoj spotřebitelů k elektrickým vozidlům, který je nutí odkládat nákupy a déle si ponechat své stávající vozidlo“, uvádí se zprávě společnosti Inovev, která se věnuje analýze automobilových údajů.