Úterý, 23 dubna, 2024
aktualne

Zrychlující se inflace snižuje poptávku po čokoládě

S rostoucími cenami a zhoršující se životní úrovní klesá v USA i Evropě poptávka po čokoládě. Naznačují to nejnovější údaje i výsledky průzkumu mezi největšími výrobci čokolády. TASR o tom informuje na základě zprávy agentury Reuters.

Jak v rozhovoru pro Reuters řekla viceprezidentka cukrovinkářské společnosti Hershey Melissa Pooleová, za posledních pár měsíců klesl objem prodeje čokoládových výrobků této firmy o 2 až 3 %. Výsledky prodeje společnosti Hershey přitom signalizují vývoj iv případě dalších výrobců čokolády.

V minulém období, kdy spotřebitele ovlivňovali opatření proti novému koronaviru, se prodej čokolády prudce zvýšil, zejména v USA. Domácnosti využívaly vládní podporu a ve velkém nakupovali. V současnosti však výrobci čokolády pozorují změny v chování spotřebitelů. Namísto v minulosti běžného nákupu větších balení koupí často pouze jednu čokoládovou tyčinku.

Jak uvedla americká společnost pro průzkum trhu IRI, objem prodeje čokoládových výrobků ve Spojených státech klesl za 13-týdenní období do 12. června meziročně o 1,5 %. Ceny za toto období totiž vzrostly o 8,2 %. Podle Daniela Sadlera z IRI lidé si čokoládu stále chtějí dopřát, volí však už menší produkty.

Rostoucí ceny naopak zvyšují poptávku po privátních značkách obchodů, které jsou v porovnání s originálními značkami levnější. Objem prodeje těchto výrobků se v USA za posledních šest měsíců zvýšil o 8 %.

V Británii zase průzkum společnosti McKinsey ukázal, že až 40 % Britů v období čtyř až šesti týdnů do konce května preferovalo u cukrovinek a drobného pečiva levnější výrobky. Levnější produkty však znamenají menší obsah kakaa, což způsobuje, že i když by objem prodeje zůstal pro výrobce čokolády stejný, poptávka po kakau klesá.

Different kinds of chocolate bars on vintage wooden background. Dark one, milk and white, with pieces of nuts, fruits and berries. Craft homemade sweeties. Copy space.

Změna chování spotřebitelů vedla firmy ik tomu, že začala svá původní balení zmenšovat, přičemž cenu ponechali stejnou, což je jev známý jako shrinkflation. Takový krok učinila v některých případech i Hershey, jakož i konkurenční společnost Mondelez. Podobně jako koupě výrobků privátních značek i shrinkflation negativně ovlivňuje poptávku na trhu s kakaem.

Navíc, dalším faktorem redukujícím poptávku po kakau je ruská invaze na Ukrajinu, dodaly zdroje z trhu. Rusko a Ukrajina se na celosvětové poptávce po kakau podílejí společně přibližně 5 %.

Výrobci čokolády původně očekávali, že poptávka po kakau vzroste letos o 2,5 %. Momentálně sice s růstem stále počítají, předpokládají však, že dosáhne pouze 1%. Navíc, pokud bude vysoká inflace přetrvávat a rusko-ukrajinský konflikt pokračovat, příští rok už růst neočekávají.

pr článek

Další články autora